مقادیر طبیعی از ویتامین A همراه با یک رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می دهد

25  آوریل 2017 - ویتامین A یک ماده مغذی ضروری است که بدن برای عملکرد صحیح خود به آن نیاز دارد، اما تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه ی بیولوژی تجربی که توسط جامعه فیزیولوژی آمریکا(APS)  در شیکاگو برگزار گردید، نشان می دهد که سطوح طبیعی از ویتامینA ، در رژیمهای غذایی با چربی بالا می تواند تاثیر منفی بر بیان ژنهای کبدی که در متابولیسم گلوکز و چربیها دخیل هستند، بر جا گذارد.

محققان دو گروه از موش های صحرایی را با یک رژیم غذایی حاوی چربی بالا به مدت هشت هفته تغذیه نمودند. به یک گروه میزان طبیعی از ویتامین A( "کافی") داده شد، در حالی که گروه دوم، غذاهایی مصرف می کردند که فاقد مواد مغذی ( "کمبود") بودند. تیم تحقیقاتی توده ی بدنی موش ها (شاخص غلظت چربی بدن) را در هر هفته اندازه گیری کردند. پس از شش هفته، گروه کمبود، دارای توده بدنی به مراتب پایین تری نسبت به گروه کافی بودند و این یک روند تا پایان تحقیقات ادامه یافت. همچنین توده چربی در کبد و مجرای اطراف بیضه (اپیدیدیم) در گروه کمبود کاهش یافته بود.

بیان یک پروتئین کبدی (سیتوکروم P450 26A1) که تنظیم مقدار اسید رتینوئیک - یک محصول جانبی ویتامین A- را بعهده دارد، در گروه کافی بالاتر بود. این پروتئین همچنین در متابولیسم چربی و کلسترول نقش دارد. این تیم تحقیقاتی همچنین نشان دادند که بیان ژنهایی که در کنترل متابولیسم گلوکز و مسیرهای سیگنالینگ انسولین نقش دارند در موش های صحرایی که مقادیر کافی از ویتامین Aمصرف می کردند، بالاتر است.

این نتایج نشان می دهد که ویتامین Aهمراه با یک رژیم غذایی پر چرب ممکن است به افزایش وزن بدن منجر شده و سبب افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت شود. به تحقیقات بیشتری برای تعیین وضعیت ویتامین A در انسان نیاز است. با این حال، این یافته ها ممکن است خطرات ناشی از مصرف یک رژیم غذایی با چربی بالا را یادآوری کند. Heqian Kuang، نویسنده اول این مطالعه گفت: مطالعه ما تاکید می کند که همه ی افراد بویژه افراد دارای اضافه وزن یا چاق باید مراقب مصرف ویتامین A، باشند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170425153816.htm